VVIP Followers

Cuba Klik Tengok!!!

Aug 13, 2011

Duit Syiling Malaysia Siri Ke-3

Kompom korang pernah dengar pasal duit syiling Malaysia yang baru ni... Nampak lawa, maklum lah rasanya dari aku kecil lagi duit syiling sekarang ni dah ada... Bila agaknya duit  syiling ni nak keluar. Bukan apa nak jadi orang yang pertama memilikinya...hahaha

Minggu lepas aku dapat email dari kawan tempat kerja. Email pasal benda ni la... Mengaitkan duit syiling 10sen baru dengan lambang bandara israel. Nak ikotkan banyak baranganan yang kita guna ada mengena dengan israel. Betul tak? ada kenamengena secara langsung atau tidak... Orang kata rokok dicipta oleh orang yahudi, Maknanya setiap royalti rokok ni akan sampai pada orang yahudi... Kalau nak boikot duit 10sen yang ada kononnya lambang bandara israel, korang mesti juga boikot orang yang isap rokok tu...Betul tak???


Kadang-kadang masyarakat kita ni terlampau berpolitik. Apa yang pihak satu lagi buat semua salah. Tak ada yang betul. Kuman seberang laut kita nampak, gajah depan mata hampeh tak nampak... Kalau nak berpolitik pon ada batasanya.

INFO pasal duit syiling 10 sen

Orang Asli di Malaysia cukup terkenal dengan kemahiran seni anyaman daun-daun dan tumbuhan setempat untuk dijadikan perhiasan seperti hiasan kepala, selempang dan skirt yang dipakai di upacara dan majlis tradisional. Setiap kaum memiliki corak anyaman tersendiri yang lazimnya diilhamkan daripada sistem kepercayaan dan persekitaran mereka. Duit syiling 10 sen baharu mengabadikan seni warisan ini dalam bentuk corak anyaman unik suku kaum Mah Meri di Semenanjung Malaysia.

suku kaum Mah Meri
Mah Meri adalah suku orang asli yang tinggal di Semenanjung Malaysia di kawasan Pulau Carey.Mah Meri bermaksud "Orang Hutan", dan puak ini dikenali sebagai "Orang Laut" kerana diorng tinggal di tepi laut dan menjadi nelayan.. Tapi menjadi nelayan bukan seni mereka, kerana kehebatan mereka adalah pada seni ukiran, ukiran mereka berbentuk dewa-dewi, manusia, alam flora fauna. Dan percya atau tidak patung-patung rekaan diorang mendapat pengiktirafan UNESCO! 


Lambang ni la diorang kaitkan...

Nak tahu lebih mendalam ... BACA SINI...







4 comments:

  1. pernah2.. dh pernah pgg pon duit 2,,
    cntik lah..huhu

    ReplyDelete
  2. @cik idora

    Dh keluar ke duit syiling tu...?
    memang cantik

    ReplyDelete
  3. Polotik? Haha ape tu?
    Gemar kumpul duit syiling yer? :)

    -wina1979-

    ReplyDelete
  4. @NA

    eh...duit kertas tak boleh dipisahkan dengan duit syiling...macam mana pon kita mesti kena guna duit syilingkan...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...